maanantai 8. syyskuuta 2014

Paleo-ruokavalio, osa 2

Huomasin aivan yllättäen, että netistä löytyy todella vähän kirjoituksia siitä, minkälaisia todellisia vaikutuksia paleo-ruokavaliolla - tai kuten itse tykkään sanoa, paleovaliolla - on ihan arkiseen oloon. Paljon löytyy keskustelupalstoja, joilla asiaa puidaan, mutta varsinaisia yhden ihmisen kokemusralleja on hyvin vähän. Lyhyestä virsi kaunis: ajattelin itse kirjoittaa kokemuksiani hieman laajemmin ja pitemmän aikaa, josko siitä vaikka olisi jollekin hyötyä!

Olen kokeillut paleovaliota useita kertoja, mutta ruokavalion noudattaminen on aina kaatunut johonkin typerään, kuten "kesällä pitää saada syödä jäätelöä" tai "no kun on ne juhlat tulossa missä tulee kuitenkin juotua". Kompastellen se alkoi tälläkin kertaa. Olen nyt noin pari viikkoa syönyt pyrkinyt syömään vain paleovalioon kuuluvia ruokia, luomua mahdollisuuksien mukaan. 

Joka aamu olen käynyt vaa'alla ja huomannut painon putoavan hitaasti mutta varmasti, 0-100g/päivä. Eräänä päivänä paino putosi jopa kilon, ihan tuosta vaan! Olo on ollut AIVAN MAHTAVA!


Nyt viikonloppuna otin vähän rennommin. Join pari siideriä, söin raparperipiirakkaa ja tummaa suklaata, napostelin viinirypäleitä ja suolapähkinöitä. Oli uskomatonta huomata, miten se vaikutti oloon heti! Vatsa turposi, oli ilmavaivoja, pahoinvointia, vatsaa kivisti... Ja tänä aamuna vaa'alla käydessäni oli lukema yhden kokonaisen kilon isompi kuin perjantaiaamuna! 

Tästä tuli tietenkin ensi kädessä tosi paha mieli: enkö saa IKINÄ ottaa rennommin, vaikuttaako hiilareiden syöminen aina näin? Toisaalta kuitenkin koen oivallukseni todella tärkeiksi: huomasin, miten kehoni pyysi minua lopettamaan aiheuttamalla näitä oireita heti syömisen jälkeen.

Olen myös ollut ennen oikea energiajuomien suurkuluttaja. Join niitä päivittäin vähintään yhden tölkin, joskus kaksi. Nyt olen kummankin paleoviikon jälkeen juonut yhden sokerittoman Batteryn, perjantain kunniaksi. Hirveä olohan siitä tuli ihan kummallakin kerralla! Aivan järkyttävä pahoinvointi, vatsa meni sekaisin, olo tuntui tunkkaiselta. Saattaa olla, että energiajuomien juonti loppui tähän - pysyvästi!


Minulle vaikeinta tuntuu olevan tissuttelun lopettaminen. Viikolla ei oikeastaan tee mieli sidukkaa, mutta perjantai-illan koittaessa ollaan heti tölkki kädessä sohvan nurkassa! What's that about?? Nyt tuntuu siltä, että korkki on ihan oikeasti pantava kiinni! Mitä iloa siitä on, että koko viikon hyvät ruokailutavat menevät hukkaan sitä mukaa, kun siideri valuu kurkusta alas? Typerää.

Minun on selvästi todella helppo jäädä "koukkuun", oli sitten kysymys energiajuomista, alkoholista, suklaasta tai pizzasta. Kun kerran jotain saan, haluan sitä lisää, heti, nyt, viipymättä, suuria määriä!  Huomasit ehkä, mitä yhteistä kaikilla luettelemillani "koukutuksen" aiheuttajilla on? Aivan. Sokeri. Hiilihydraatit. Paleovalion myötä uskon, että koukuttuminen vähenee huomattavasti ja samalla parantaa omaa oloa.

Ihan parasta vertaistukea olen löytänyt Instagramista! #paleo on auttanut minua löytämään muita saman ruokavalion oppeja noudattavia ympäri maailman! Erityisesti nautin siitä, kun muut julkaisevat kuvia ruoka-annoksistaan. Saan niistä todella paljon vinkkejä! "Ai niin, tuollaistakin voisi joskus tehdä, en olekaan tullut ajatelleeksi".

Kuulen todella mielelläni muidenkin kokemuksia paelovaliosta sekä vinkkejä aloittelijalle! Kerron kokemuksistani lisää sitä mukaa, kun paleo paljastaa minulle uusia puolia. :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kysy, kerro, kritisoi - kaikki on sallittua! :)