keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Polar Loop -aktiivisuusranneke: Mahtava vekotin!

Olen varmaankin jo pariin kertaan maininnut - tai vähintään vihjannut rivien välissä - etten ole maailman aktiivisin tai reippain ihminen. Liikunta ja ulkoilu ovat aina olleet minulle vaikeita asioita. Olen aina keksinyt tekosyitä olla liikkumatta. Olen liittynyt monta kertaa kuntosalille - ja eronnut salilta yhtä monta kertaa. Olen innostunut juoksemisesta - ja menettänyt innostukseni. Olen lihonut, olen laihtunut, olen lihonut uudelleen.

Kotona minulla on mies, joka harrastaa monta kertaa viikossa liikuntaa. Hän kuitenkin harrastaa joukkuelajeja, joten meille ei ole koskaan muodostunut tavaksi esimerkiksi käydä yhdessä iltakävelyillä. Tämä on mielestäni todella harmillista, koska minun kaltaistani ihmistä motivoisi eniten juuri se, että joku läheinen ihminen on mukana tsemppaamassa.

No, teknologia apuun! Olen jo pitkään harkinnut Polar Loop -aktiivisuusrannekkeen hankkimista, mutta olen murehtinut siitä onko laite todella hintansa väärti. Nyt huomasin rannekkeen työkaverillani ja sain "todellista" palautetta siitä. Työkaverini oli tykännyt aktiivisuusrannekkeesta todella paljon ja se oli todella motivoinut häntä "kiertämään vielä vähän pitemmästi" koiraa ulkoiluttaessa. 

Ei muuta kuin nokka kohti Giganttia! 

Polar Loop maksoi Gigantissa muistaakseni 76€. Netissä oli nyt hintana 79€, mutta en kyllä mielestäni maksanut siitä niin paljoa. Oli miten oli. Hinta kirpaisi, mutta ajattelin että jos tämä motivoi minua liikkumaan, se on ehdottomasti sen arvoista!

Rannekkeen käyttöön ottaminen ei ollut ihan se kaikista helpoin homma, koska ranneke piti leikata omaan ranteeseen sopivaksi. Mukana kuitenkin tuli kätevä mitta ja "työkalut" rannekkeen lyhentämiseen, joten onnistuin sen säätämisessä loppujen lopuksi oikein helposti. 


Ranneke näyttää kellonajan, päivittäisen kalorikulutuksen, aktiivisuuden ja askelten määrän. Aktiivisuuden kohdalla on palkki, joka täyttyy sitä mukaa kun kävelee, seisoo tai muuten liikkuu. Palkin jälkeen näkyviin tulee "TO GO" -tiedot:

1. Kuinka pitkään pitää lenkkeillä tai harrastaa muuta hikiliikuntaa, jotta palkki täyttyy.
2. Kuinka pitkään pitää kävellä, jotta palkki täyttyy.
3. Kuinka pitkään pitää seistä, jotta palkki täyttyy.


Tämä "aktiivisuuspalkki" on ollut minulle se suurin motivaattori! Kun palkki ei ole edes puolillaan täynnä, tulee suorastaan pakonomainen tarve liikkua siihen enemmän täytettä. Tänään olin koko päivän koulutuksessa ja nousin monta kertaa kesken kaiken seisomaan, ettei koko päivä olisi pelkkää istumista. Ranneke on myös siitä kätevä, että siinä on vain yksi nappi jota painelemalla saa esiin kaikki tiedot. Toisin sanoen, tätä osaa käyttää kuka tahansa!

Latasin puhelimeeni Polar Flow -sovelluksen, johon voin yhdellä napin painalluksella synkronoida rannekkeeni tiedot bluetoothin kautta. Sovellus kertoo, mikä on päivän aktiivisuuden määrä, sekä näyttää kuinka pitkään olen nukkunut/levännyt, istunut, seissyt, kävellyt tai juossut. Seuraavana päivänä voi myös katsoa edeltävästä päivästä sanallisen palautteen, joka on mielestäni tosi kiva. Sovellus sanoo nätisti, jos olet istunut liikaa ja kehottaa jaloittelemaan enemmän. Lisäksi sovelluksesta näkee unen laadun (olettaen että on nukkunut ranneke kädessä). Itselläni on ollut pääsääntöisesti noin 7h rauhallista unta ja 1-2h rauhatonta unissaan riehumista.


Ranneketta ladataan usb-johdolla, mikä on todella kätevää erityisesti jos omistaa irrallisia laturipäitä. Silloin ei tarvitse synkata ranneketta tietokoneeseen koskaan, ellei halua.

Olen toistaiseksi ollut aktiivisuusrannekkeeseen erittäin tyytyväinen! Teen istumatyötä, joten istumista tulee päivittäin tooooodella paljon, kuten yllä olevasta kuvasta näkyy. Nyt olen muistanut paremmin jaloitella välillä ja ihan vaan nousta seisomaan hetkeksi. Lisäksi olen käynyt pienillä kävelyillä kesken työpäivän ja työpäivän jälkeen - satoi tai paistoi. :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kysy, kerro, kritisoi - kaikki on sallittua! :)